چه موقع نیاز به تعویض سرسیلندر خودرو می باشد؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت تا سرسیلندر عمر مفید طولانی تری داشته باشد اصلاح شیوه نگهداری و برخورد سر

توسط PATRIS-MUSIC در 30 شهریور 1400
یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت تا سرسیلندر عمر مفید طولانی تری داشته باشد اصلاح شیوه نگهداری و برخورد سرسیلندر استوک mvm 315 با سرسیلندر مزدا 323 روی پراید خودرو است. مهم ترین اصل در حفظ و نگهداری اجزای موتور که سرسیلندر یکی از مهم ترین آن ها است، توجه به کیفیت کارکرد سیستم های روغنکاری و خنک کاری سرسیلندر جیلی است. اگر مجموعه خنک کاری که متشکل از فن، رادیاتور، پمپ آب و سنسور درجه حرارت است به درستی کار نکند، با بالا رفتن دمای موتور احتمال آسیب خوردن به سرسیلندر و دیگر اجزای موتور مثل واشر سیلندر، پیستون ها و شاتون ها بالا می رود. این مجموعه شامل سرسیلندر کامل ، بلوک سیلندر ، بوش و پیستون ، میلنگ ، یاتاقان ها ، اویل پمپ ، کارتل و کلیه اجزای داخل و رابط آنهاست . واشر سرسیلندر به عنوان جز اصلی واشر کامل موتور، از جنس مخصوصی ساخته می شود، تا قابلیت تحمل گرما و حرارت زیاد ناشی از کار کردن موتور را داشته باشد. نوعی درپوش است که قرارگرفتن بر روی سیلندر اتاق احتراق را تشکیل می دهد سرسیندرها در دونوع ساخته می شود نوعی از آنها دارای مدارهایی برای عبور آب به منظور خنک کننده هستند و نوعی دیگر با دارا بودن شیارهایی در دیواره آنها برای جریان هوا قادر به خنک کردن سرسیلندر می باشند این قطعه به کمک پیچ و مهره هایی به بلوک سیلندر وصل می شوند سیستم ساختمانی سر سیلندر طوری طراحی شده که برای هر یک از سیلندرها یه گودی در کف سرسیلندر ایجاد شده است و در هرکدام از گودی ها سوراخی برای جای شمع ایجاد کرده اند که با نام اطاق احتراق شناخته می شود در تولید سرسیلندر از جنس آلیاژ آهن و آلومینیوم به دورش ریختگی یا تزریقی در قالب های مخصوصی ریخته می شوند . سرسیلندر سوپاپ بزرگ 350 همچنین رانندگی کردن با دور بالا برای مدت طولانی باعث افزایش فشار در داخل سیلندر می شود و به تبع آن آستانه تحمل فلز پایین آمده و آسیب پذیری اش با همان ضریب بالاتر می رود. البته این اتفاق به سرعت روی نمی دهد و معمولا در ابتدا واشر سرسیلندر آسیب می بیند اما اگر جوش آوردن خودرو برای مدت طولانی ادامه پیدا کند یا تعداد دفعات افزایش دمای موتور زیاد باشد در نهایت باعث آسیب به سرسیلندر می شود. همانطور که گفتیم سرسیلندر قطعه ای پیچیده است که از آلیاژ ویژه ای ساخته می شود تا بتواند دمای بالای موتور را برای مدت طولانی تحمل کند و به همین دلیل برای خرید سرسیلندر اصلی مانند هر لوازم یدکی دیگری، باید مراقب بود. اگر هر یک از نشانههای بالا را در اتومبیل خود مشاهده میکنید بهتر است با مراجعه به نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش نسبت به کنترل سلامت موتور و واشر سرسیلندر اقدام کرده و در صورت بروز فرسودگی یا خرابی به سرعت آن را تعویض کنید. قطعات مصرفی، چون تایر، لنت ترمز، روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و باتری از جمله قطعاتی هستند که عمر مفید مشخصی داشته و پس از مدتی باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود. سرسیلندر کامل نیسان مواردی که گفته شد مهم ترین علل و راه های تشخیص خرابی و سوختگی واشر سرسیلندر است که ضروری است رانندگان گرامی این نکات ساده و فنی را همواره به خاطر داشته باشند و با اقدام به موقع در تشخیص و رفع خرابی و سوختگی از وارد آمدن آسیب ها و خسارات مالی دیگر به خودور جلوگیری کنند. سرسیلندر را اگر بخواهیم بسیار ساده بررسی کنیم می توان به عنوان یک بخش فلزی در نظر گرفت که بر روی بلوک سیلندر نصب می شود تا در فرآیند کاری موتور خودرو، بتوان جلوی ورود گازها را در زمان لازم بگیرد و به علاوه به طور موقت مسیر ورود سوخت و خروج دود را فراهم سرسیلندر کوربالی کند. اما محاسبه محفظه احتراق اینقدر پیچیده نیست و خیلی ساده هست.. به این ترتیب میتوان گفت ممکن است فرآیند طراحی خودرو، پیچیدگیهای ساخت آن را نداشته باشد اما کار سادهای نیست. وقتی سرسیلندر تاب بر می دارد، در ابتدا می توان به جای تعویض، آن را تعمیر کرد. البته سرسیلند تعمیر شده معمولا نمی تواند مانند سرسیلندر نو عمل کند و به مرور مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که نیاز به تعویض سرسیلندر را باعث می شود. بالا رفتن بیش از حد دمای موتور باعث می شود سرسیلندر به مرور تاب بردارد و نتواند وظیفه خود برای آب بندی محفظه احتراق را به خوبی انجام دهد. تعویض سرسیلندر 8 سوپاپ با 16 سوپاپ سرسیلندر هر چند به طور پیوسته در معرض دمای بالای محفظه احتراق است اما آلیاژ آن به گونه ای است که می توان در شرایط عادی و با کارکرد درست بخش های خنک کاری و روغن کاری از جمله سالم بودن اویل پمپ و واتر پمپ و رادیاتور، سال ها بدون بروز سرسیلندر دنا بهریز مشکل کار کند. ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد ، گویای این است که موتور میزان است ، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند.اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتوردر دمای مناسب کار می کند. علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان ، شمع سالم محسوب می شود. در ظاهر نوک چینی عایق، الکترودها و پوسته شمع، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده شده است که علت ان میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین کاربراتور غلظت مخلوط هوا و بنزین، گرفتگی فیلتر هوا، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاد از حد کشیدن ساسات دستی، به کار بردن شمع سرد. سرسیلندر 206 تیپ 2 فرانسوی اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد سرسیلندر 530 بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.
آخرین مطالب