فرق تله فیلم و فیلم سینمایی 2024-01-23
تاریخچه و کارکرد تله فیلم میهن فال
تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. سازندگان می دانند که تلویزیون مخاطب عمومی از جمله کودک و نوجوان دارد. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند. فیلم تلویزیونی «قاتلان» ساخته شبکه NBC تنها به دلیل خشونت زیاد در سینما پخش شد و نتوانست به صورت عمومی به صفحه نمایش تلویزیون راه یابد.
راهنمای کامل انتخاب بهترین مکان برای غرفه در نمایشگاه
۴ـ فیلمنامه تلهفیلم کاربردی است، یعنی با موضوعهای آموزشی یا رسانهای سفارش داده میشود. در کارگردانی فیلم، شناختِ تمامی عناصر بیانی سینمابسیار اهمیت دارد. کارگردان فیلم انیمیشن و زنده می تواند به کمک شناختِ عناصر و تمهیدات خاص هر دورسانه، در تر یکب با تخیل خلاقانه خود، بر امکانات بیانی هر دو رسانه بیفزاید.
به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند. یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. قتلهای زنجیرهای در سینما دستمایهی فیلمها و سریالهای بسیاری قرارگرفتهاند. در این میان چه فیلمسازان آماتور، و چه فیلمسازان حرفهای شانس خود را در این زمینه امتحان کردهاند که باعث شده در دهههای آخیر شاهکارهای بی نظیری ساخته شود و البته در کنارش فیلمهای ضعیفی نیز وارد بازار سینما شوند.
آدمها دوست ندارند با او کار کنند و خلاصه همه پیامدهای طبیعی که برای آدمی اتفاق میافتد که کارش را بد انجام دهد. حالا وقتی در ساخت سریالها و تله فیلم این تاثیر وجود ندارد برآیند، همین میشود. یک وقتی سریالهای مناسبتی بدترین سریالهای تلویزیون بودند ولی بعد از چند سال مهم شدند و تبدیل شدند به سریالهای خوب تلویزیون.
فیلمهای با مضمون قتلهای زنجیره ای در لیست پر مخاطبترین فیلمها قرار دارند. هیجان، معما، تعلیق و تنش بخش جدایی ناپذیر این دسته از فیلمها هستند. در این میان چه فیلمسازان آماتور، و چه فیلمسازان حرفهای شانس خود را در این زمینه امتحان کردهاند که باعث شده در دهههای آخیر شاهکارهای بی نظیری ساخته شود و البته در کنارش فیلمهای ضعیفی نیز وارد بازار سینما شوند. فیلمهای با مضمون قتلهای زنجیره ای در لیست پر مخاطبترین فیلمها قرار دارند. اینکه کیفیت در کارهای تله به چه صورت است و چه تعاریفی از آن دارند، چیزی است که باید کارشناسانه بررسی شود. با این حال برای من فرقی ندارد، سر هر کاری بروم همه انرژیام را میگذارم تا خوب شود.
در اینجا مراحل کلیدی ساخت تله فیلم را به طور جامع و کامل شرح میدهم. پس مخاطبی که در سال های بعد به تماشای این آثار نمینشیند . صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعهی فرهنگ محسوب میشود، توسعهی صنعت سینما نیازمند شناخت ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
سینمای ایران درابتدا،کار خود را با سطحی نگری و رویکرد به بی ارزش ترین موضوعات جامعه آغاز کرد که منتقدان محصولات این هنر به آن نامˈفیلم فارسیˈ اطلاق کردند. در ادامه با سیبما همراه باشید تا بیشتر تفاوت های فیلم و سریال را بررسی کنیم. تلویزیون بیش از هر رسانه دیگری بر زندگی روزمره انسان تاثیرگذار است. انسان امروزی تلویزیون را به عنوان منبع اصلی کسب خبر، آگهی و آگاهی از وقایع و حوادث اطراف خود و ابزار سرگرمی می شناسند.
تله فیلم ها فیلم هایی هستند که مخصوص پخش از شبکه های تلویزیونی ساخته می شوند و یک شبکه تلویزیونی هزینه های تولید آن را به عهده می گیرد. در تله فیلم به موضوع، بیشتر از جلوه های تصویری اهمیت داده می شود و بودجه آن بسیار محدود است. برای داوری هم از بزرگان و پیشکسوتان عرصه فیلمسازی و نقد دعوت کردیم؛ مثل آقای داریوش مهرجویی، مسعودکیمیایی، جواد طوسی و... که اتفاقا خیلی هم موثر بود و باعث شد خیلی از دوستانی را که با ما همکاری داشتند در 29 تله فیلمی که ساخته بودیم در این 3سال، دوباره ببینیم و به همکاری ادامه دهیم. اما واقعا درخواست ما از مسئولان تلویزیون این است که یک داوری میان تمام آثار انجام شود بلکه آن را جدیتر بگیرند.
فردیس فیلم وبسایتی برای ورود به دنیای فیلم و سریال میباشد. به کمک سایت فردیس فیلم میتوانید به آرشیو کاملی از فیلم و سریال های روز دنیا دست یابید و با تماشای فیلم و سریال های سانسور شده در کنار خانواده لحظات خوشی را سپری کنید. در این میان عدهای هم از این تهیهکنندگان بودند که مجوز تهیهکنندگی تخصصی در سینما را نداشتند، این بود که با تهیه تله فیلم میخواستند میانبر بزنند و میرفتند ارشاد پروانهای میگرفتند و من یکی از معترضین جدی این کار بودم که پس از آن صنف تهیهکنندگان و خانه سینما هم اعتراض کرد. شاید اگر تله فیلمها داوری میشدند همه آن را قدری جدیتر میگرفتند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد تله فیلم کار کماهمیتی تلقی شود اهالی سینما هستند که آن را به چشم کم نگاه کردند و گفتند حالا که بیکاریم برویم تله فیلم بسازیم.
با گسترش شبکه های تلویزیونی دیجیتالی که بصورت سرسام آور درحال نشان دادن سریال ها یا فیلم های تکراری هستند ، ساخت “تله فیلم” راه حلی است که مسئولان آن را انتخاب کردند برای پر کردن کنداکتور شبکه های تلویزیونی خودشان . کمیت و تعداد این آثار از فیلم های سینمایی ایرانی هم پیشی گرفته است و ساخت این آثار همچنان با شدت ادامه دارد . تله فیلم یا فیلم تلویزیونی، فیلمی است که بهطور اختصاصی برای شبکههای تلویزیونی ساخته میشود. تلهفیلم، واژه ترکیبی است که از تله (تلویزیون) و فیلم (فیلم سینمایی) میآید. آنچه در تلهفیلم اهمیت دارد فرم، زبان و نحوه روایت فیلم تلویزیونی است نه نوع دوربین آن.
دریک اثر سینمایی،میزانسن ها،دکوپاژها، میزان نورپردازی، نوع گریم، نگاتیو ، نوع بازی کاراکترها و حتی مباحث منتقدان بسیار متفاوت از تله فیلم است از این رو منتقدان حرفه ای هنر هفتم، زیر بار نقد تله فیلم نمی روند. بر اساس استانداردهای جهانی،فیلم های تلویزیونی بیشتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که یک اثر سینمایی حس تاویل پذیری را در مخاطبان برمی انگیزد و برای سرگرمی خلق نمی شود. نویسندهی داستان و فیلمنامه فیلمی که در مورد یک قاتل زنجیرهای است باید اطلاعات کافی و روانشناختی در مورد این گونه شخصیتها داشتهباشد. اصولاً و به طور معمول قاتلان زنجیرهای افراد باهوشی هستند که میتوانند تا مدت زمان زیادی به قتلهای خود ادامه بدهند بدون این که لو بروند و حتی حرفهایترین کارآگاهان و پلیسها را به سر بگردانند.
۶ـ تلهفیلم به شبکههای تلویزیونی فروخته میشود و درآمدزایی دارد. هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است. در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012).
با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا کند عنصر تاویل پذیری است که مختص سینمای فاخر است و این عنصر در برخی آثار سینمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید. کاربرد این نوع فیلم، نخستین بار در دهه ۴۰ از سوی برخی منتقدان سینما بویژه در بین نویسندگان روزنامه نگار رواج یافت و از آن پس به عنوان یکی از شناسه های سینمای ایران به کار گرفته شد. اساساً پلیسها بعد از تجربیاتی که در زمان خدمتشان از برخورد با مجرمان بدست میآورند، دارای درک و شناخت خاصی از رفتار مجرمان میرسند. اما گروه پلیسهایی که در این فیلم موظفند قاتل را دستگیر کنند فاقد این درک و شناخت نسبت به رفتار قاتل زنجیرهای مورد تعقیب هستند.
ام.نایت شیامالان کارگردانی است که پیش از این همیشه با فیلمهایش تماشاچی را غافلگیر میکرد. بازیگرانی که در فیلم «تل» ساختهی ام.نایت شیامالان بازی کردهاند نتوانستهاند بازی خوبی از خود ارائه بدهند یا این که شیامالان نتوانسته بازی خوبی از آنها بگیرد. بدون شک بازی در نقش یک قاتل زنجیرهای یک پروسه سخت و پیچیدهای است که نیاز به تمرین، شناخت و صبوری دارد.
واقعیت این است که تاریخچه تلهفیلم و ساخت آن را میتوان با نیاز مخاطب و البته شبکههای تلویزیونی به تأمین فیلم و سرگرمی مربوط دانست. فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون را با خود همراه سازد. در این رساله تلاش شده تا این تمایزات با تأکید بر تفاوتهای کارگردانی که اصلی ترین جزء متمایزکنند?
خرید جدید استقلال در دربی بازی میکند؟
شاید یکی از دلایلش هم همین باشه که شبکه های تلویزیونی سعی در ایجاد سرگرمی و جذب کاربر دارن بخاطر همین مدام با سازنده های تله فیلم های مختلف قرارداد کاری عقد میکنن. فیلم های سینمایی معمولا ابتدا به روی پرده سینما میروند و پس از آن بصورت اکران آنلاین، در پلتفرم های پخش فیلم و سریال به فروش میرسند و در نهایت نسخه دیجیتالی آنها منتشر میشود اما سریال ها از روز اول انتشار نسخه دیجیتالی آنها در دسترس هستند. به همین دلیل برخی از فیلم های سینمایی ابتدا بصورت پرده ای منتشر میشوند که کیفیت پایینی دارند و از روی پرده سینمایی بصورت مخفیانه تصویر برداری شده اند. ساخت تله فیلم یک فرآیند پیچیده و چندمرحلهای است که نیازمند همکاری و هماهنگی دقیق بین اعضای مختلف تیم تولید است. از ایدهپردازی اولیه تا پخش نهایی، هر مرحله نیازمند توجه به جزئیات و تلاش بیوقفه است.
نه، این خبرها نیست، وگرنه یک سینماگر هم اگر این شناخت را به دست بیاورد و تعصبات کورکورانه را نسبت به اینکه سینما بهتر است و...کنار بگذارد و یاد بگیرد تلویزیون فرصت خاص خودش را دارد موفق میشود که در تلویزیون هم مخاطب داشته باشد و کار خوب ارائه دهد. ولی اگر کسی با این تفکر که من کارهای خوبم را در سینما میسازم و زنگ تفریحم را میروم تلویزیون که پول در بیاورم به تلویزیون بیاید، مطمئن باشید که شکست میخورد؛ که دیدید نمونههایش را. البته جدی نگرفتن تله فیلم از جانب عوامل دیگر مثل بازیگران و به خصوص کارگردانها لطمهای کمتر از بحث تهیه به آثار وارد نمیکند. همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند. همانطور که در مقدمه گفتیم، مهمترین تفاوت فیلم و سریال در تعداد قسمت ها و مدت زمان هر قسمت است.
شاید بعضیها انگیزهشان را از دست بدهند وقتی میبینند کاری است که مخاطب از آن سرسری خواهد گذشت ولی من اینطور نمیتوانم کار کنم. فضای ارتباطی یک اثر تلویزیونی با مخاطب بیشتر مبتنی بر روانشناسی فردی است. یکی، دو نفر در هر خانه مینشینند و کار را تماشا میکنند ولی فضای ارتباطی کارگردان فیلم با مخاطب در سینما و سالن سینما مبتنی بر روانشناسی جمعی است و اصلا دو تا زیباییشناسی متفاوت دارد. یا مثلا یکی از ویژگیهای فیلمنامه خوب سینمایی ایجاز است، اما باور کنید در تلویزیون عکس آن مهم است. پس اصلا قواعد ساخت یک اثر در تلویزیون بر مبنای مخاطب تلویزیون، منوط به برخورداری از یک تجربه چندین و چندساله است.
بخش مهمی از این تلهفیلمها به تولیدات مرکز سیمافیلم تعلق دارد که در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی موفق به دریافت جوایز ارزشمندی شده است. با این حال به نظر میرسد تولید و اکران تلهفیلم در کشور ما نیازمند حمایت بیشتری است. تلهفیلم یا فیلم تلویزیونی، فیلمی است که بهطور اختصاصی برای شبکههای تلویزیونی ساخته میشود. تله فیلم ها بسته به نیاز مخاطب روی آنتن تلویزیون میرن که جالبه بدونید امروزه تعداد تله فیلم هایی که در کارگاه های فیلم سازی کوچک ساخته میشه بیشتر از فیلم های سینمایی از کمپانی های بزرگ فیلم سازی در کل جهان هست چون نیاز مخاطب اینو میطلبه.
در بُعد تولید، مهم ترین وظیفهکارگردان، فراهم آوردن شرایطی است که گروه تولید بتواند تمامی تخصص و خلاقیت خود را هم سو باا... از نظر بیشتر افراد فیلم از انواع مهم هنر بهشمار میآید. فیلمها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند. عوامل دیداری سینما، نیاز به هیچ نوع ترجمهای ندارد و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک میبخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد بهخصوص اگر از تکنیکهای دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه میسازد، بهره جسته باشد. فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد.
پرواز جنگندههای میگ۲۹ در آسمان ایران + ویدئو
به طور معمول صحنههای افتتاحیه هر فیلمی، کلیت داستان آن فیلم را به مخاطب نشان میدهد و خاطرنشان میکند که مخاطب باید در انتظار چه نوع فیلمی باشد و اینگونه تماشاچی را از نظر ذهنی آماده میکند. شیامالان در ابتدای فیلم یک فضای نیمه فانتزی با حال و هوای فیلمهای تینیجری خلق کرده است و بیشتر روی شخصیت دختر نوجوانی که عاشق کنسرت است زوم میکند. این فیلم سینمایی توسط کمپانی Blinding Edge Pictures در سال 2024 تولید و منتشر شده است.اگر به فیلم و سریال های روز دنیا علاقه دارید هم اکنون میتوانید این فیلم را به صورت دوبله و یا زیرنویس فارسی و سانسور شده از سایت فردیس فیلم دانلود و تماشا کنید.
با تولید تلهفیلم است که صداوسیما میتواند با اطمینان، چیزی را که خودش ساخته است و استاندارد و خطوط قرمزش در آن رعایت شده به جای فیلم سینمایی معمول پخش کند. در نتیجه، مدیران صداوسیما کمکم تصمیم گرفتند خودشان فیلمهای بلند مناسب پخش تولید کنند. ابتدا سیمافیلم در هر سال تعدادی تلهفیلم تولید کرد، اما پس از گذشت یکی دوسال، شبکههای تلویزیونی خود به طور مستقل به تولید روی آوردند. در یکی دو سال اخیر این محصولات به ۹۰دقیقهای مشهور شدهاند. فیلمنامهنویسان و کارگردانان زیادی از سینما به تلویزیون کوچ کردند و در رونق تولید تلهفیلمها هرکدام سهم خود را بردند.
چیزی هم که در تله فیم اهمیت داره نحوه روایت، فرم و زبان هست که چطوری اجرا میشه نه نوع دوربین فیلم برداری اون. اساس ساخت یک فیلم و روایت یک داستان تصویری، وجود قصه است. قصهی یک فیلم ممکن است در قالبهای مختلف و یا با سبکهای متفاوتی کلاسیک یا مدرن به تصویرکشیده شود اما در نهایت قصه وجود دارد. وقتی از ابتدا قصه بر اساس روابط علت و معلولی پایه گذاری میشود این رابطه باید در روال قصه وجود و ادامه داشتهباشد و خود را نقض نکند.
استودیوهای بزرگ سینمایی بودجه های کلانی برایساخت فیلم های سینمایی اختصاص می دهند و با تبلیغات مناسب بینندگان بسیاری را بهسالن های سینما جذب می کنند. بودجه بیشتر طبیعتا باعث می شود که فیلم هایسینمایی تعداد عوامل (بازیگر و عوامل پشت صحنه) بیشتری داشتهباشند و از جلوه های ویژه بیشتری بهره ببرند. بودجه بیشترکیفیت ساخت فیلم اعم از طراحی فضا، طراحی لباس و تدوین را نیز بالاتر می برد. اما آیا امروزنیز شبکه های تلویزیونی بودجه کمتری به فیلم هایشان اختصاص می دهند؟ آیا آنهامخاطبین کمتری دارند؟ این مساله چندان برای من روشن نیست، پس باید یک تحقیق کوچک دربارهبودجه ها بکنم. سالی 90 فیلم سینمایی هم که در تلویزیون پخش شود فقط جوابگوی عصر جمعه شبکه یک خواهد بود، در این صورت تله فیلمها هم میتوانند در کنار سینما ساخته شوند. پس این به عدم تفاهم سینما با چارچوبهای تلویزیون برمیگردد نه به ساخت تله فیلم.
همین سهمی که تهیهکنندگان برای خودشان در نظر میگیرند باعث شده دچار توهمی شوند در مورد خودشان. جالب است با خیلیهایشان که برخورد داشتم دیدم که خودشان را کارشناسان خبره فیلمنامه و کارگردانی میدانند، در حالی که هیچی سرشان نمیشود و این از آثارشان هم که میسازند و همه یک مشت جفنگ و حرف مفت است هم پیداست. (لطفا این را با همین صراحت بنویسید!) من البته نمیخواهم نقش تهیهکننده را زیرسؤال ببرم، به هیچ وجه.
عوامل ساخت یک تله فیلم معمولا همان عوامل ساخت فیلم سینمایی می باشند که میتوانید توضیحات مربوط به ساخت فیلم سینمایی را بر روی سایت مشاهده کنید. فیلمهای سینمایی ایرانی تولید شده پس از دوم خرداد 76 نیز با سیاستها و ممیزی تلویزیون همخوانی نداشت. یکی از این تحلیلها این است که از سالهای 1376 و 77 فشار نهادهای فرهنگی، کارشناسان، برخی مسوولان و عدهای دیگر در مساله پخش فیلمهای آمریکایی در تلویزیون و اخطارهای جدی در خصوص اثرات تخریبی آن افزایش یافت. با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند.
ببینید خلاصه بازی استقلال - نساجی
بنابراین از این منظر نه تنها اشکالی ندارد، بلکه خیلی هم خوب استاما ما میدانیم که انگیزه اصلی این نیست؛ بلکه بحران حاکم بر سینماست که بخش قابلتوجهی از کارگردانان سینما را وادار به کوچ میکند. حالا به این کوچ هر کس به گونهای نگاه میکند، اما من فرقی در کار کردن برای سینما و تلویزیون نمیبینیم و آن را نوعی ییلاق و قشلاق میدانم. اما مشکلی که درباره این تلهفیلمها وجود دارد و من نمیپسندم و غیر قانونی هم هست به کار بردن عبارت فیلمسینمایی است. بعضیها را ساعت 2نیمهشب پخش میکند که کسی نبیند، از بس که بد هستند. اما این جدولتنها یک معیار دسته بندی است و مشخص نمی کند که ویژگی های فنی و تولیدی اینمحصولات چیست. در ضمن خود نویسندگان این سایت نیز اذعان میکنند که این تنها یک راهنما است و هیچ دلالت قاطعی ندارد.
کارگردانی و دکوپاژ این دو فیلم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.کارگردان فیلم باید به رسانه ای که فیلم را برای آن می سازد توجه کند. صفحه تلویزیون، استفاده بیشتر از نماهای بسته و به دلیل شرایط تماشا، استفاد? دکوپاژ فیلم های تلویزیونی متکی بر بازیگر است تا عناصر دیگر صحنه، به این جهت شیوه ی چیدمان بصری در جهت هر چه بهتر دیده شدن کاراکترهای فیلم است. همچنین کیفیت و اهمیت تدوین در فیلم تلویزیونی نسبت به فیلم سینمایی بیشتر است. فیلم های تلویزیونی متکی بر تدوین است و از میزانسن بلند و عمق میدان دوری می کنند تا ریتم مناسب و عناصر تصویری به بهترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل شوند. میتوان با اطمینان گفت تقریبا هیچ کشوری، فیلمی متناسب با خطوط قرمز صداوسیمای ما تولید نمیکند.
نقش ویژه اهالی اندیشه، رسانه و هنر در مقابله با تهدیدات نرم
اگر علاقمند به دنبال کردن فیلم های سینمایی جدید هستید، ما در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های جدید دنیا را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. در تله فیلم ها معمولا ریتم کندتری حاکم است و ساختار فیلم هم با کنشها و واکنشهای زیادی مواجه باشد در نهایت مفهوم کلی تری را به مخاطب القا می کند. این سریال ها از تلویزیون پخش نمی شوند و به صورت ویدئویی عرضه می شوند.
یعنی فیلم که قابلیت پخش در سینما را ندارد و عناصر سینمایی را ندارد .تله فیلم همان سریال است که در 90 دقیقه خلاصه شده باشد . این فیلم ها فقط کمیت دارند و کیفیت ندارند البته اکثر غریب به اتفاق این فیلم ها این طور هستند . در بین استثنا هم وجود دارد مانند تله فیلم حبیب یا تله فیلم تنهایی که در اولی حمید فرخ نژاد و در فیلم دوم شهاب حسینی بازی درخشانی ارائه دادند و باعث شدند که این تله فیلم ها درخشیده شونددر واقع باز هم ستاره های سینمایی بودند که این استثنا را بوجود آوردند . ببنده وقتی تله فیلم میبیند نباید توقع سرگرم شدن (که اصلی ترین مزیت سینما و تلویزیون است) را داشته باشد زیرا ساختار این فیلم ها به دلیل کم خرج بودن اغلب ضعیف است .
مرحله اول: توسعه ایده و نگارش فیلمنامه
تله فیلم در حقیقت همون فیلم تلویزیونی هستش که ویژگی های خاص خودشو داره و در این مطلب قراره به همین ویژگی ها بپردازی. فیلمهای او سرشار از خلاقیت، هیجان و تعلیق بودند که تماشاجی را وارد یک بازی و درگیری ذهنی پیچیدهای میکرد و علاوه بر اینها میشد مفاهیم و معنای خاصی را از فیلمهایش دریافت کرد. در فیلم حس ششم صحنهی افتادن حلقه و هنگامی که راز فیلم بر ملا میشود تماشاچی شاهد صحنهای میخکوب کننده و نفسگیر و البته بسیار غمانگیز است. در فیلم دهکده تخیل و وهم موج میزند و تماشاچی شاهد فضایی توهم زا و میخکوب کنندهاست که همهی توجه و تمرکز او را به خود جلب میکند. و اما فیلم «تله» اصلاً قابل مقایسه با فیلمهای پیشین این کارگردان خلاق و شاخص نیست.
خلاصه داستان فیلم قاتل و وحشی + دلیل توقیف (لیست بازیگران)
در ادامه فیلم شاهد تعقیب و گریز مجرم و پلیس هستیم و البته شگردهایی که متهم برای گریختن و پلیس برای به دام انداختن او به کار میبرد. اما این شگردها گاه ساده لوحانه به نظر میرسند و فاقد آن هیجان و تعلیق و تنش یک تعقیب و گریز واقعی و نفس گیر بین پلیس و یک قاتل زنجیرهای است. اگر فیلم بدی بسازد همه از او جواب میخواهند، مسخرهاش میکنند و همه جا مینویسند، وقتی فروش نکند فیلم بعدیاش را ممکن است نتواند بسازد.
به گزارش ایرنا،سینما اکنون در عرصه جهانی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است و کارگردانان باید از این زبان مشترک برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند. منتقدان معتقد بودند،در فیلم فارسی تنها شخصیت ها و بازیگران با گویش فارسی تکلم می کنند و هیچ نشانه و اثری از فرهنگ و تمدن ایران در آن وجود ندارد به همین علت نیز آن را ˈفیلم فارسیˈ قلمداد می کردند. در اوایل دهه 1970 میلادی، یک قاتل زنجیرهای به نام زودیاک با نامهها و پیامهای ... تصاویر فیلم به صورت قاب به قاب ثبت می شوند در حالی که تصاویر ویدیو یک جریان مداوم بوده و به صورت پیوسته ضبط می شود.
۲ـ تلهفیلمها به صورت ادواری از شبکههای تلویزیونی و کابلی پخش میشود؛ نه این که مانند ایران تنها یکبار پخش شود. هیچ ایرادی ندارد که صدها تله فیلم ساخته شود، خوب است و بخشی از بحران معیشتی سینما را هم جبران میکند و میتواند توسط کارگردانان تازهکارتر و گاهی حرفهایها همچنین تله فیلمهایی ساخته شود. من استقبال میکنم و حتی خودم حاضرم بسازم، چرا که نه، اما مشروط بر اینکه عنوان فیلمسینمایی هرگز بر آن اطلاق نشود.
1ـ هزینه تولید تلهفیلم کم است و گروه تولید آن با حداقل نفرات ممکن شکل میگیرد. ۵ـ بودجه تولید تلهفیلم از بخشهای دولتی و نیمه دولتی تامین میشود. ۱ـ هزینه تولید تلهفیلم کم است و گروه تولید آن با حداقل نفرات ممکن شکل میگیرد. معمولا قبل از ساخت سریال های تلویزیونی و اینترنتی، یک قسمت را به عنوان پایلوت پخش می کنند تا میزان واکنش های مثبت و منفی را نسبت به آن بسنجند. اگر واکنش ها مثبت باشد، فصل اول سریال به طور کامل ساخته و منتشر می شود و مابقی فصل ها هم به موفقیت فصل قبل از خود بستگی دارند، اما اگر واکنش ها نسبت به پایلوت منفی باشد و موفقیتی کسب نکند، سریال کنسل می شود.
یعنی طرف یک کار آشغال ساخته، پولها را نفله کرده، باز دوباره به او سفارش کار میدهند و میرود انجام میدهد! اما تهیهکننده خوب هم بینشان هست و انصافا که به نقش خودشان آگاهند و تاثیر خیلی مثبتی بر کیفیت کار میگذارند. با این حال تهیهکنندگی در سینما و تلویزیون ایران مشکل بزرگی است و در هر دو بخش آدمهای کمتخصص خیلی زیاد هستند نسبت به رشتههای دیگر؛ آدمهای سودجوی بیمنطق، کمتخصص، نابلد و بیربط. گرچه بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمایی، تلهفیلمها را فاقد کیفیت و استاندارد لازم میدانند اما تله فیلمهایی نیز یافت میشود که از بسیاری فیلمهای سینمایی روی پرده امتیازات بیشتری دارد.
تفاوت بین درب روکش چوبی و درب تمام چوب چیست؟
این لطمه زدن هم اعتقادی است که خیلیها داشتند و بعضی از این خیلیها هم خودشان رفته رفته وارد گود شدند و تله فیلم کار میکنند. درستش این است که ما به تماشاگرمان فکر کنیم و به شعور و سلیقه او احترام بگذاریم چون دیگر تماشاگر ما خیلی فرق دارد با چند سال قبل. حالا دیگر غیر از فیلمهای روز جهان، سریالها هم در اختیار او قرار دارد، پس به محض دیدن کارها قیاس میکند و باید سعی کرد که در این قیاس کردن خیلی جا نخورد. ولی اینکه از لحظه اول بدون اعتقاد و توجه کامل کار کند اصولا رفتار غیرحرفهای و غیرشرافتمندانهای است.
10ـ یکی از کاربردهای تلهفیلم مثلا در آمریکا دنبالهسازی ارزان فیلمهای پرهزینه است. «جنگ ستارگان» نمونهای است که تلهفیلمهای زیادی در ادامه آن ساخته شده است. 2ـ تلهفیلمها به صورت ادواری از شبکههای تلویزیونی و کابلی پخش میشود؛ نه این که مانند ایران تنها یکبار پخش شود. ۱۰ـ یکی از کاربردهای تلهفیلم مثلا در آمریکا دنبالهسازی ارزان فیلمهای پرهزینه است.
{سریال پایتخت 7 از کی پخش میشه؟ زمان پخش پایتخت هفت
|}یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر... در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلم، کارگردان بدلیل گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی و ذهنی بهره بگیرد و باید یا شعار زده عمل کند یا مستقیم گویی زیادی داشته باشد. گاهی از فیلمهای سریالی بلندمدت به عنوان زیربنای فیلمهای سینمایی استفاده میشود. 6ـ تلهفیلم به شبکههای تلویزیونی فروخته میشود و درآمدزایی دارد.
{تله فیلم در ایران
|}در این فیلم نویسنده و کارگردان ناگهان به سراغ قاتل زنجیرهای می روند و در واقع از نیمهی دوم به بعد است که به قصه او می پردازند. در واقع نویسنده وکارگردان بدون مقدمه به طور ناگهانی زاویهاش را تغیرمیدهد و از آن حال و هوای و فضای تینیجری خارج میشود و وارد یک بازی جدی از معما، و تعقیب و گریز می شود. از نظر تکنیکی و فنی فیلم «تله» بیشتر از آن که سینمایی باشد، تلویزیونی است.
با وجود چالشها و مشکلات ممکن، نتیجه نهایی میتواند یک اثر هنری موفق و تأثیرگذار باشد که مخاطبان را به خود جذب کند. تله فیلم یا فیلم های تلویزیونی بدلیل ماهیت کارکرد رسانه ای و گسترده بیشتر مخاطب، نسبت به یک اثر سینمایی عام تر است و عام بودن یک اثر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می کند، در حالی که فرم و ساختار یک اثر سینمایی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب خاص است. گرچه بسیاری از كارشناسان و منتقدان سینمایی، تلهفیلمها رو فاقد كیفیت و استاندارد لازم میدونند، اما تله فیلم هایی هم پیدا میشن كه از خیلی فیلم های سینمایی روی پرده امتیازات بیشتری دارن.
بسته به نوع دوربین های فیلمبرداری تصاویر ضبط شده امروزی می توانند یا به صورت تک فریم مانند دوربین های بلک مجیک که از فرمت استفاده میکنند باشند. 2- گاهی قسمتی از یک سریال موفق را به عنوان یک فیلم با یک نام اختصاصی در سینما ها اکران می کنند که معمولا از ترکیب دو تا از بهترین قسمت ها ایجاد می شود، البته این نوع تقریباً منسوخ شده است. 1- گاهی به منظور معرفی و نیز سنجش واکنش ها نسبت به سریال ها قسمت اول آن را در سینما اکران می کنند. این سریال ها نیز مانند سریال های ویدئویی هستند با این تفاوت که به صورت اینترنتی منتشر می شوند. سریال های اینترنتی با کیفیت WEB-DL در سایت های اینترنتی آپلود می شوند. درمراحل بعد،تاجران و بازرگانان ایرانی که به کشورهای مختلف سفر می کردند ، همراه با واردات چای و قند روغن، فیلم های خارجی را برای اکران در ایران با خود به تهران می آوردند تا به همراه کراوات، کلاه شاهی و ابزار و اسباب آرایش و مجلات مدل لباس، آن را نیز در بازار ارایه کنند.
یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود میآید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر میکند. معمولا فیلم ها حدود 2 ساعت زمان دارند و سریال ها هر قسمت آنها کمتر از 1 ساعت است. سریال ها زمان انتشار قسمت های بعدی آنها مشخص است و معمولا تمام قسمت ها بصورت پیاپی منتشر میشوند. ریشه این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی بهطور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب میآمدهاست. تولید فیلمها از طریق ضبط تصویر مردم و اشیاء واقعی با دوربین یا به وجود آوردن آنها از طریق تکنیکهای انیمیشن یا جلوههای ویژه است.
فروش گیشه فیلم مفت بر