شناخت انواع آهن آلات موجود در بازار

مقاطع فولادی از اصلی ترین اجزای سازه های بزرگ و کوچک می باشند که در اکثر پروژه ها برای ایجاد استحکام مورد اس

توسط PATRIS-MUSIC در 30 مهر 1401

مقاطع فولادی از اصلی ترین اجزای سازه های بزرگ و کوچک می باشند که در اکثر پروژه ها برای ایجاد استحکام مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل از سوی انبوه سازان نیاز است تا شناخت بیشتری درمورد این تجهیزات فلزی داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است در نبشیهای بال نامساوی اندازه یکی از ضلعها 120 و ضلع دیگر 80 باشد. میلگرد ساده که با استاندارد A1 نیز شناخته میشود، به صورت کلاف و شاخه در بازار به فروش میرسد.

ورق روغنی نوعی تولیدات فولادی میباشد که با شیوه نورد سرد ایجاد و برای استفاده به بازار عرضه میگردد. اما علاوه بر خاصیت مکانیکی ورق ها پارامترهای دیگر برای ارزیابی ورق های روغنی مثل ضخامت و حتی مقایسه آنان با ورق های سیاه و گالوانیزه که شیوه ساخت متفاوتی دارا هستند نیز وجود دارد. در کنار این سه گرید مشهور و پر مصرف، استانداردهای دیگر با خاصیت متعدد نیز وجود دارد که بسته به کاربرد مورد نظر میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ از جمله برای خواص لعابپذیری گرید EK2 استفاده میگردد و برای ضدسایش بودن QSTE، که هرکدام عناصر و تولید خاص خود را داراهستند.

دراین مقاله کوشش شد تا راجع به گریدهای مطرح ST12، ST13 و ST14 در گروه ورقهای روغنی اطلاعات کافی در اختیار فعالان و خریداران این حوزه قرار بگیرد، زیرا ارزش ورق روغنی برای هر یک از این گریدها گوناگون میباشد و اشخاص میتوانند با استفاده از این اطلاعات، به طور مثال با توجه به اینکه اندازه استحکام کششی مدنظرشان که در ورقهای روغنی ST12 و ST13 و ST14 به ترتیب کاهش مییابد، تصمیم بگیرند که برای کاربردی که میخواهند کدام مطلوبتر میباشد.

آشنایی با ورق های فولادی پرکاربرد

با آشنایی گونه های متفاوت ورق روغنی، خصوصیتها و کاربردهای هر مورد، همینطور درصد موادسازنده به عمل رفته در آن ها بهتر میتوان دربارهی خرید تصمیم گرفت. این فرآورده مقاومت و استحکام فشاری بالایی داشته و کاربردهای بسیاری در صنعت های متعدد داراست. به عنوان مثال امروزه تاجران بزرگ و بازرگانان با تجارت جهانی اقدام به وارد کردن انواع ورق روغنی از کشور های مختلف کردند که از کشور های قزاقستان و روسیه از پر کاربرد ترین ورق ها و آهن الات می باشد.

به دنبال معرفی ورق روغنی در خصوص کاربرد این محصول می توان گفت؛ امروزه کاربرد ورق روغنی در زمینه های مختلف بسیار گسترش یافته است و بسیاری از صنایع و مشاغل به این ورق ها وابسته هستند و این محصول جز جدایی ناپذیر این مشاغل محسوب می شود. این ورق ها از انواع ورق های فلزی می باشند که در ضخامت های گوناگون با روش های مختلف تولید می شوند و در بازار با قیمت های متفاوتی و همچنین کیفیت های متفاوت، به مصرف کننده عرضه می گردد. با توجه به مباحث ذکر شده مشخص می باشد که روغن نورد باید دارای کیفیت های خاصی باشد تا فرایند نورد ورق روغنی و فرایندهای پس از آن را تسهیل نماید.

لازم به ذکر است که در مخزن مخلوط کننده مقدار کمی روغن خالص افزوده شده تا امولسیون غلیظ تر گردد و این امولسیون به روی ورق یا ناحیه نورد پاشیده می شود تا روغنکاری به خوبی صورت پذیرد. برای مثال اگر روغنی براساس خاصیت روانسازی خوبی که در ناحیه نورد ایجاد می کند انتخاب شود، این روغن ممکن است نتواند لزجت خود را برای یک مدت طولانی در حالت امولسیون حفظ نماید و یا بعد از نورد به راحتی از روی ورق برداشته شود بنابراین برای تشخیص شایستگی یک روغن باید معیارهای زیر در نظر گرفته شود.

آشنایی با انواع نبشی و روش های تولید آن

نوع نبشی فابریکی بر عکس نوع پرسی که با عمل پرس صورت میگیرد, از اوایل کار و تولید شکل دهی میشود و از فاز تولید خارج خواهد شد. نبشی در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد اما در صنعت استفاده های فراوانی نیز از آن صورت میگیرد. اما نبشی پرسی را از طریق فرآیند خمکاری تولید میکنند. علاوه بر این، قابل جوشکاری ، خمکاری و ماشین کاری است.

علاوه بر این، نبشی برای ساخت خرپا نیز استفاده می شود. نبشی یکی مهم ترین پروفیل هایی است که در صنعت ساخت و ساز ، امروزه استفاده های بسیاری دارد. در این بین نبشی تولید شده توسط شرکت آریان ساز به دلیل سطح استاندارد و استحکام مناسب، کارپسندترین پروفیل برای اجرای چاله آسانسور است. خوشبختانه در داخل تولید کنندگان متعددی این نبشی ها را به صورت فابریکی (نورد شده) و یا پرسی (ورق خم شده) تولید می کنند. این پروفیل از لحاظ ظاهری از دو سطح عمود بر یکدیگر ساخته می شود.

زمانی که ضلعهای عمودی بر یکدیگر یکسان باشند، سطح مقطع آن به شکل V مشاهده میشود که در این صورت به آن نبشی بال مساوی اطلاق میشود. در صورتی که اندازه اضلاع نبشی با هم مساوی نباشند به آن نبشی بال نامساوی گفته میگویند. کاربرد وسیع انواع نبشی در صنعت ساختمان سازی، اهمیت زیادی در انتخاب مناسب نبشی بر عهده دارد. این نوع محصولات در ساخت و ساز کاربرد وسیع و گسترده ای دارند ولی از آنها در صنعت نیز استفاده های فراوانی میشود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن